Strandsoneekspedisjonen #4

4. etappe starter ved Norsk Maritimt Museum. Dette er et offentlig område, med fri ferdsel rundt hele odden.

Her trer vi inn på privat område igjen. Diskret avslutning på gjerdet.

Åpent og fint terreng.

Vi har nå kommet til Langvikbukta.

Skråningen blir brattere og brattere på vei innover.

Dette lover ikke bra.

Her er det ikke mulig å komme forbi. Båthusene ligger på rekke og rad bortover, uten å være forbundet med hverandre. Det går altså ikke an å gå fra brygge til brygge.

Strandsonen er igjen blitt uframkommelig, og vi blir tvunget til å gå opp til veien. Et rødt kryss her. Hvor stort det blir, avhenger av hvor lang den utilgjengelige strekningen viser seg å være når vi får undersøkt nærmere fra andre siden.

Her slutter rekka med båthus og brygger.

Og her stopper det opp fra denne sida. Det er snakk om en ganske lang strekning. Dette blir jommen meg et stort rødt kryss. Det er irrelevant at den bratte skråningen i seg selv utgjør et hinder for framkommeligheten. Båthusene, bryggene og gjerdene hindrer fri ferdsel uansett.

Vi fortsetter inn i Langvikbukta.

«Langvik båtforening ble stiftet i 1969 av en rekke båtinteresserte Bygdøybeboere. Den gamle bryggen i Langvik var utgangspunkt for foreningen, og bryggehodet leies av Bygdøy Vel.» (langvikhavn.com)

På vei ut av bukta, i retning Dronningen.

Gjerdet ser mer ugjestmildt ut enn det er. Man kan enkelt spasere videre på nedsida.

Her må man dukke nakken og gå under brygga. Framkommeligheten har allerede fått en sterk slagside. Prinsipielt sett ville turen stoppet her, da vi ikke lenger kan spasere videre uanstrengt. Men ekspedisjonsiveren har blusset opp for alvor.

La det være sagt med en gang: Det er ikke lagt opp til noen kyststi i Langvikbukta.

Her må man opp på bryggekanten for å komme seg videre. Det går et gjerde på baksiden av båthuset.

Her løsner det litt.

Nok et bryggebyks må til.

På strekninger som dette, er det fint å ferdes. Særlig fordi husene foreløpig ligger høyt i terrenget, med lange trappesatser ned til båthusene. Etter hvert som vi nærmer oss utgangen av bukta, flater berget på venstre side mer og mer ut.

Etappens andre røde kryss har sittet langt inne, men nå kommer det. Gjerdet følger bryggekanten og går et stykke ut i vannet. Og det er i hvertfall ikke høyvann vi ser her. Dette er første gang på denne etappen at jeg må hjelpe Falco videre.

Nok et stengsel.

Vi opplever ikke dette som fri ferdsel, men Falco klarte seg fint på egenhånd, og vi sparer det røde krysset til neste gang. Jeg tenker at dette kan være en fin målestokk, i hvertfall på denne strekningen: Hvis jeg må hjelpe Falco med å passere, setter jeg automatisk et rødt kryss.

Det tok ikke så lang tid: Rødt kryss. Her må jeg løfte Falco over gjerdet. Selv går jeg rundt på utsiden.

Litt pusterom igjen.

Berget har nå flatet ut, og husene ligger tettere mot sjøen, med hager som gir et veldig privat inntrykk. Det blir naturlig å søke mot strandkanten, og der er det fint å spasere, for øyeblikket.

Her måtte jeg faktisk ut og vasse. Hvis vi hadde valgt å gå i de private hagene, ville vi støtt på gjerder. Selv om jeg ikke måtte hjelpe Falco videre, setter jeg et rødt kryss.

Det er nå like før vi skal svinge inn mot Dronningen, som er dagens etappemål.

Husene tetter seg til mot sjøen, og det gjøres større og større inngrep i strandsonen.

Uhindret ferdsel langs bryggene. Atmosfæren er derimot påtrengende privat.

Nytt rødt kryss på kartet.

Regnet høljer ned, og kameraøyet på iPhonen begynner å dugge. I bakgrunnen ligger Dronningen.

Jeg skulle ønske at jeg hadde tatt meg bedre tid til å tørke av fotolinsa. Men jeg følte meg rett og slett ikke særlig velkommen der jeg småhastet videre. Det ene stengselet etter det andre fikk meg til å føle meg som en inntrenger. Den private atmosfæren mistenkeliggjorde tilstedeværelsen min – jeg ville bare komme meg helskinna fram til Dronningen uten å havne i klemma.

Et rødt kryss i hui og hast mens jeg kjemper med å løfte Falco over gjerdet.

På dette bildet puster jeg lettet ut. Bildet er tatt i den retningen vi kom fra. I det vi trådte inn på tomta, fikk jeg øye på en Schaefer (den står rett bak porten på bildet) foran huset som ligger litt innenfor det hvite til høyre i bildet. Jeg var usikker på om den ville komme til å forsvare sitt territorium eller ikke. Falco og jeg prøvde å liste oss forbi og rekke fram til det neste gjerdet før den oppdaget oss. Da vi var midtveis begynte den å bjeffe og kom løpende. Jeg la merke til at lys ble slått på i husvinduene. Da bikkja nærmet seg, opphørte bjeffinga, og de to hundene hilste pent på hverandre. Schaeferen så ut til å godta besøket. Heldigvis hadde jeg med meg Falco, tenkte jeg – jeg er usikker på om jeg ville blitt like godt mottatt alene. Rødt kryss, forresten, men ikke på grunn av bikkja.

Med skjelvende bukseben tar vi fatt på den siste etappesnutten. I bakgrunnen ligger Lanternen, i enden av Huk Aveny.

Denne porten er ulåst. I bakgrunnen, til høyre, ligger Roklubben.

Begge disse portene var åpne. Om de er det på permanent basis, vet jeg derimot ikke.

Norske Studenters Roklub

Åpent ut mot Dronningen og Huk Aveny.

Her skulle jeg aller helst tatt en ankerdram, etter den strabasiøse ferden. Men det var tross alt en ferd til lands og ikke til vanns.

Etappe 4: Fra Norsk Maritimt Museum til Dronningen.
Forbudskiltene representerer nye «ugjennomtrengelige» områder. Det første området, på vei inn i Langvikbukta, utgjør rene fysiske hindringer. Mens det andre området, ved Dronningen, handler om en kombinasjon av psykiske (privatsfære) og fysiske hindringer i strandsonen. Man kan si at forbudskiltene markerer opphopninger av særdeles kronglete røde kryss.

Hindringer og stengsler underveis.

2 kommentar

  1. Heia! Viktig prosjekt, flott gjennomført. Dere er tøffe både du og Falco!

Legg igjen en kommentar

