Strandsoneekspedisjonen #2

Strandsoneekspedisjonen rundt Bygdøy fortsetter. 2. etappe starter der vi slapp, innerst i Bekkebukta i retning Lille Herbern. Grei passasje. Forhold ved flo kontra fjære er ikke medregna.

Her må vi opp på muren.

Her må vi gjøre et ordentlig byks for å komme videre. Dette kan ikke regnes for å være en naturlig hindring. Hvis man definerer dette som utmark, skal grunneier legge til rette for fri ferdsel. Her er framkommeligheten definitivt vanskeliggjort. Jeg noterer et lite rødt kryss på kartet.

Fri ferdsel videre ut av Bekkebukta.

Her valgte vi å holde til høyre.

Sleip grunn, men fine forhold for turgåere.

God framkommelighet. Vi befinner oss nå rett innenfor Dyna fyr og på framsida av Bygdøylund.

Fint sted å nyte utsikten mot Dyna fyr og Nesodden. Nakholmen til venstre.

Bygdøylund båthavn. Lille Herbern i bakgrunnen.

God plass for en puddel å boltre seg på.

Innerst i båthavna støter vi på et lite problem. Vi trekker litt lengre inn for å se om vi kan komme oss videre på innsiden av denne sperringa, men da må vi gjennom en privat tomt med gjerder. Når vi går tilbake mot vannkanten igjen, får vi øye på dette skiltet: «Privat eiendom. Adgang kun for Bygdølunds beboere». Her har det altså blitt gjort et forsøk på å privatisere strandsonen. Dette må undersøkes nærmere. Jeg setter et spørsmålstegn på kartet her.

Falco og jeg trosser advarselen og presser oss videre langs sjøen. Her må man regne med å både å plumpe og å stikke seg på tornekratt.

På brygga får vi en veldig privat følelse. Dette må være det Direktoratet for naturforvaltning kaller psykiske hindere: «flaggstenger, plattinger og lignende». Et lite rødt kryss her.

Intrykket forsterkes av opplysningen om at området er TV-overvåket. Dette skulle jeg gjerne hatt en forklaring på. Spørsmålstegn på kartet.

Veien videre er brolagt med mudder og siv …

… Og tette kratt.

Før vi endelig får litt pusterom igjen. I bakgrunnen ser man Lille Herbern.

Et knelende gjerde er ingen stor hindring for en spretten puddel, men likevel en hindring.

God framkommelighet. Vi nærmer oss båthavna og klubbhuset til Oslo Seilforening på Lille Herbern.

Her har enden av gjerdet tydeligvis blitt uformet etter et skråvinkelkompromisset.

Klassisk stengsel. Gjerdet går ikke langt ut i vannet, men det er et tydelig hinder for framkommeligheten i strandsonen. Man føler seg ikke særlig velkommen. Rødt kryss på kartet.

Her går gjerdet derimot flere meter ut i vannet. Dette virker provoserende både på Falco og meg.

Jeg må klatre over gjerdet, og Falco må krype under. Dette stengselet er en god kandidat for kommunevurdering, og jeg setter et rødt kryss på kartet.

Her er vi framme ved brygga som frakter en over til Lille Herbern. Her støter vi på et gjerde som, i tillegg til å gå ut i vannet, er høyere enn de andre og til og med har piggtråd.

Heldigvis er porten åpen. Vi setter likevel et rødt kryss på kartet.

Her tetter det seg til. Nok et piggtrågjerde i flukt med brygga. Og vi skimter flere problemer lengre fram.

Falco tester ut brygga.

Vi klarer å presse gjennom glipa mellom brygga og gjerdet. Her støter vi på nok et gjerde.

Her er det umulig å komme seg rundt.

Porten er derimot ulåst.

Men så er det full stopp. Den bratte fjellskrenten og det høye gjerdet som strekker seg langt ut i vannet, blokkerer all videre ferdsel, og jeg setter et stort rødt kryss på kartet.

Vi tvinges til å forlate strandsonen.

2. etappe: Fra Bekkebukta til Lille Herbern.

Utsnitt med markeringer.

2 kommentar

  1. Bra initiativ! Hilsen Bygdøy-beboende navnebror

  2. Takk for det, Harald!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: