Forhåpentligvis en historie som ender godt.

I dag fikk vi nesten ny hund.

Falco og jeg hadde gått en lang tur i skogen. På vei hjem oppdaget jeg en hund i gata utenfor der jeg bor. Jeg la merke til den fordi den oppførte seg litt rart. Etter en stund gikk jeg bort bare for å oppdage at det jeg trodde var en sporline, var en veldig tynn og veldig lang plastikksnor, og at den slettes ikke bare hadde satt seg fast i krattet. Hunden var bundet til et tre og hadde surret beina fast i snoren. Det var ikke strammet til enda, men det kunne lett ha blitt alvorlig.

Den hadde ikke telefonnummer på halsbåndet. Vår nærmeste nabo er veterinær, og vi dro til klinikken hennes for å sjekke om den var chippa. Det var den, men ingen av eierens fem registrerte telefonnumre var i bruk. Hunden ble overlatt til veterinæren, som ringte Falken, som igjen, hvis ikke noen etterlyste den, ville overlate den til FOD.

Vel hjemme ringte veterinæren for å fortelle om hundens tilstand. Noe hos den, gjorde henne bekymra, og jeg fikk navn og nummer til der hunden var nå slik at jeg eventuelt kunne følge den opp. Like etter dukket eier tilfeldigvis opp utenfor hos oss. Jeg fortalte henne hva som hadde skjedd, og hun ble selvsagt lettet. Hunden hadde stukket av, og sannsynligvis har noen bundet den til treet fordi de ikke visste hva de skulle gjøre med den.

Dessverre viste det seg at den tynne plastsnora var eiers, og på bakgrunn av det, pluss noe annet, meldte veterinæren inn en bekymringsmelding på hunden.

Eier virket oppriktig bekymra, så jeg vil ikke legge ut navn eller bilde på hunden. Noen ganger kan en serie uheldig hendelser vise et annet bilde enn det som er tilfellet, samtidig er det bra veterinærer og fagfolk melder fra om bekymringer hvis de tror det er noe galt. Nå håper jeg bekymringene var unødvendige og at hund og eier har det bra.

Vi rakk å snakke gjennom tanken om ny hund her hjemme, og selv om vi begge iblant ønsker en til, er vi klar over at vår livssituasjonen gjør at vi er nødt til å ha hunder vi er helt trygge på, og da er en omplassering ikke det vi bør velge i denne omgang.

Husk å merke hunden din godt, og hvis du har en hund som lett stikker, må du sørge for at den ikke kan skade seg på sitt eget utsyr. Sørg også fra å melde fra til http://dyreidentitet.no/ når du endrer adresse eller telefonnummer.

Én kommentar

  1. Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser dette. Håper alt gikk fint med hunden til slutt. Jeg ser forresten mange som bruker en lignende line på hundene sine, ikke bra. Og selv om min hund er chippet, skal jeg nå huske å kjøpe en «polett» (?) med navn og nummer på!

Legg igjen en kommentar

