Griner du allerede nå?

Det er mannen min som spør, mens han drar meg i armen. Vi er på kino for å se Rise of the planet of the Apes, og sannheten er at jeg startet å grine allerede i første scene, da snikskytterne fanger sjimpansene og vi ser øynene til hun som senere skal bli kalt Bright Eyes kikke ut av den altfor trange boksen hun er plassert i.

Faen, siden jeg var liten har jeg grini meg gjennom disse filmene. Jeg klarer fortsatt ikke se King Kong stå på toppen av Empire State building og sloss mot flyene, hverken i originalen fra 1933 eller i Peter Jacksons remake fra 2005:

’76-versjonen har tydeligvis ikke gjort samme inntrykk, men jeg er ganske sikker på at jeg gråt da jeg så den også.

Det samme gjelder Frankenstein fra 1931:

Når landsbybefolkningen jager Frankesteins monster gjennom gatene og inn i den gamle mølla, har jeg lyst til å rope: -Han gjorde det ikke med vilje! Dere forstår ham ikke! Det er Dr. Frankenstein dere må ta, han har skapt et monster!

Når jeg leser Mary Shelleys bok triller tårene enda tettere, selv om jeg må lide meg gjennom side etter side med endeløse naturskildringer for å komme meg gjennom historien.

Bjørnen State O’Maine eller Earl fra Hotel New Hampshire av John Irving er enda et misforstått dyr som ender sine dager på grunn av den uunngåelige misforståelsen mellom mennesker og dyr. «Jeg visste ikke at han var noens kjæledegge», sa gutten som skjøt State O’Maine. Bjørnen selv var så gammel og svaksynt og vant til mennesker at han aldri hadde oppfattet noen fare, men var på vei for å forsyne seg av en bøtte med fisk noen hadde satt fra seg på brygga. Bjørnen State O’Maine levde sitt liv som en gammel hund, men var fratatt enhver mulighet til å leve og agere som bjørner skal. Når han endelig er blitt så domestisert at han ikke betyr noen fare, blir han altså skutt bare fordi han er en bjørn.

Tilbake til Rise of the Planet of the Apes: Vi er altså ti minutter inn i filmen, og jeg ikke bare griner, jeg hulker, og jeg vet at dette bare vil bli verre. Jeg kan allerede se Ceasars lengsel tilbake til naturen og Will Rodmans naive og fullt forståelige ønske om å kommunisere og forstå dette dyret – inntil verden utenfor blander seg inn. Det er uunngåelig, Caesar forsvarer Wills Alzheimersyke far fra en mindre forståelsesfull nabo; han bruker det han kan, tenna, og vips er det slutt for Ceasars tid blant menneskene.

King Kong blir tatt med fra øya si, hvor han hører hjemme, til New York, hvor det forventes at han oppfører seg pent i bur. Han forelsker seg og gjør hva han kan for å forsvare sin elskede, slik vi egentlig ønsker at en god hund skal gjøre, men Kong er for stor, for farlig, og kun kvinnen ser at han under sitt massive ytre ikke gjør annet enn det instinktene krever av ham.

Frankensteins monster er ikke definert som et dyr, men han er skapt av menneskene uten evne til å kommunisere med dem. Han leker med den lille jenta ved tjernet, og de kaster pene blomster på vannet. Han kaster noe annet pent på vannet, den lille jenta. Ikke så smart kanskje, men ikke ondt.

Felles for alle historiene er at de bunner i menneskenes nysgjerrighet, vårt ønske om å kontrollere naturen og vår naive tro på en helt konfliktløs sameksistens på våre premisser. Og jeg tror jeg griner for vår manglende evne til å forstå naturen, for vårt ønske om å blande oss for mye i den og vår manglende evne til å møte det vi frykter med ydmykhet og et fredelig budskap. En destruktiv og sikker reise mot jordens undergang.

Men på den andre siden; er vi riktig heldige overtar apene til slutt, og de smarteste av oss får være kjæledeggene deres, så fremt vi oppfører oss slik de ønsker.

 

(Skrevet av Cornelia)

Én kommentar

  1. Godt å høre at jeg ikke er eneste som griner lett av filmer. Spesiellt når det er dyr involvert

Legg igjen en kommentar

