Morgenbadere – en observasjon

 

Gjennom hele året har en jentegjeng fast plass ved kortveggen ved Hukodden restaurant. De er lavmælte og gjør lite ut av seg der de dypper kroppene sine mellom isflakene hver morgen. Inntullet i store boblejakker kan jeg se dem rusle fra parkeringsplassen ned til stranda. Når vintermørket omslutter halvøya og Falco og jeg går på gammel vane, er det kun noen dempede plask som avslører de ydmyke badegjestene.

Med våren og lyset kommer gutta. Jeg ser dem allerede når de skrenser inn på den store parkeringsplassen, åpner bildøra og roper «HALLÅ!». De går i samlet flokk og vifter med håndklærne så turgåere skal legge merke til dem. Jo nærmere de kommer vannet, jo mer lyd lager de, og ved den gamle fergekaia ytterst på Huk kaster de seg nakne i vannet med høye skrik. De banner og slår hverandre på ryggen, heier på hverandre og roper høyt: «DET ER FRISKT! JÆVLIG FRISKT!». «Vi har badet», sier de til meg når jeg passerer. «Flott», sier jeg, «flinke gutter!».

Legg igjen en kommentar

