DU KAN PISSE PÅ GRAVEN MIN.

En kirkegård eller gravlund er der vi steder vår nærmeste til hvile, uansett tro. I tillegg passerer folk daglig gjennom dem på vei til buss og trikk. Det er hyggelig å spasere over en gravlund, og ofte er de en grønn lunge midt i asfaltjungelen, et opparbeidet høytidspreget parkområde. Selv liker jeg å lese på gravsteinene. Steinene forteller historier om levd eller ulevd liv. Jeg leser på steinene akkurat som jeg leser dødsannonser i avisa hver morgen, og valg av tekst og symboler som gravminne forteller noe om livet som er avsluttet.

(Copyright: Wikimedia Commons)

Jeg får en tekstmelding. En storpuddel løper løs på Ullern kirkegård og markerer på gravene. Eierinnen er sjeldent uengasjert i sin egen bikkjes gjøren og laden, og lar den springe omkring som den vil. Syntes jeg som hundeeier dette er i orden? Selvsagt ikke. En gravplass er for mange en hellig plass, et sted hvor man har stedt sine nære og kjære til hvile, og det er jo slik at for noen er nettopp hundepiss en av de tingene man anser som skjendende, sammen med velting av gravstein og spraymaling av oppnedkors på kirkedører. Hunder bør derfor holdes i bånd på gravplasser, og vi med hannhund bør passe på at de ikke markerer på gravene.

Tekstmeldingen fører imidlertid til at jeg revurderer min opprinnelige tanke om hva mine etterlatte skal gjøre med meg når den tid kommer. Asken min skal ikke lenger spres på fjellet. Nå vil jeg sørge for at byens bikkjer får et sted å pisse på lufteturen sin. En trygg plass der hundeeiere kan la bikkjene løfte på beinet og puste rolig ut. Mitt gravminne skal være en pen søppelkasse med hundeposedispenser på siden og med en tydelig beskjed til byens hunder – så får jeg heller tåle at en og annen tobeint festdeltager på vei hjem nattestid benytter anledningen til å gjøre det samme. Til gjengjeld vil jeg etter hvert få den frodigste graven i mils omkrets, full av blomster som gror i god næringsrik jord med naturlig gjødningsmidler.



Her hviler en hundevenn, så her kan du løfte ditt ben.

Andre gravsteiner som vil noe:

http://www.pondus.no/Rokla/Ti-pa-topp/De-10-toffeste-gravsteinene/

http://nettmagasinet.com/gravstein.html

2 kommentar

  1. Vakker tekst altså! Du kan få pisse på graven min også…

  2. Takk!

Legg igjen en kommentar

