Ring på, stikk av.

Det er tidlig en søndag morgen. Baron har ruslet i hagen en stund, men har nå kommet inn for å sove litt. Med ryggen mot verden snorker han høylytt, og lar søndag være søndag. Cyan, en katt av rasen Cornish Rex, og Barons venninne (tross vektforskjellen på nær 50 kilo), kommer spankulerende. Hun pensjonerer i naboleiligheten, og sjefer over husets hunder med hård pote.  Forleden dag hørte vi voldsomme lyder rundt hushjørnet, og et øyeblikk fryktet jeg at Baron hadde spist gjesten. Det var selvsagt ikke tilfellet, tvert om, han hadde fått seg en kraftig kilevink av den hårløse kattejævelen.

Nå står hun i sollyset i døra og stirrer på den snorkende Baronen. Hun strekker seg litt, titter opp på meg som for å gjøre det helt klart at det ikke er meg hun kom for å besøke. Hun står slik lenge og venter på en reaksjon fra den sovende giganten. Til slutt kaster hun på nakken og mjauer så høyt hun kan før hun piler ut døra. Reaksjonen er som ønsket. Baron setter av gårde i et enormt tempo, fortsatt halvveis i søvne. På utsiden stanser han og ser seg forvirret omkring etter en katt som for lengst har forsvunnet over hagegjerdet hvor hun mest sannsynlig peker nese og flirer av kompisens hjertestoppende, brå oppvåkning.

Én kommentar

  1. Skikkelig bra – jeg ser det hele for meg. Uten sammenligning forøvrig så kom jeg på en liten regle fra min barndom – sikkert fra en barnevakt med dikterisketilbørligheter: » Erten og furten satt på en haug og furten kunne ønske at erten var dau». Hilsen Bente 🙂
    Sees vi på grillparty ?

Legg igjen en kommentar

