En hund etter OL?

Kaffekoppen var tom. Jeg reiste meg fra den slarkete kontorstolen på arbeidsrommet mitt og kikka ut av vinduet. Det var på tide med dagens skitur. Jeg åpnet døra, men stoppet opp i det jeg skulle til å gå ned trappa. Sto tv-en på? Hadde kona kommet hjem allerede, uten at jeg hadde lagt merke til det? Uansett var hun da virkelig ikke så interessert i sport at hun ville satt seg rett ned for å se på OL-reprisene? Jeg kunne heller ikke erindre å ha skrudd på tv-en selv; derfor var det med et snev av undring jeg listet meg ned trappetrinnene.

Selv om Baron ikke får lov til å ligge i sofaen, var det likevel ikke overraskende å finne ham der. Det overraskende denne gangen var at han hadde skrudd på tv-en og inntatt en vaskeekte tv-slavepositur.

Leser han avisen også?

Det florerer bilder av hunder i arrangerte situasjoner, hvor vi mennesker, ofte i ren dumskap, morer oss med å påkle dem solbriller, sette dem bak rattet i en bil eller generelt menneskeliggjøre dem. Her hadde Baron klart alt på egen hånd. Hvis jeg ikke visste bedre ville jeg kanskje tro at det var meg han moret seg med å imitere?

Selv om vi langt fra vet alt om hundens indre liv, dristet jeg meg til å konkludere med at han hadde kommet borti knappene på fjernkontrollen ved en tilfeldighet, og at han sannsynligvis ikke fokuserte blikket på skjermen i det hele tatt. Når det er sagt, så skulle det ikke mye fantasi til for å tro at han var en hund etter OL.

Én kommentar

  1. Forfriskende å lese en blogg skrevet på ordentlig norsk for en gang skyld. Mange fine innlegg.

Legg igjen en kommentar

