BLOODHOUND MAYHEM

Foreldre overdriver alltid, så da min mor fortalte meg at blodhunder var kjent for å spise interiør, gjespet jeg litt og lot informasjonen sige lett ut av det andre øret.

I etterkant har jeg selvsagt ikke nevnt det for henne, men hun har rett,  blodhunder tygger. Baron har så og si aldri spist noe når vi er hjemme, men alene hjemme tygger han av kjedsomhet på det han finner. Dette gjør at han nå bor i en klinisk renset yttergang når vi ikke er hjemme.

Han går tur 1–2 timer om dagen, noen ganger mer. Han har en stor hage han snuser rundt i. Han går på treningsgruppe en gang i uka og er minimalt alene. Han får ofte besøk av en annen hund som fyker rundt i hagen sammen med ham. Dette gjør at jeg tror han er nokså normalt stimulert.

Likevel er tapene vi har lidd, store. Blant annet en nydelig kalveskinnsjakke som Harald hadde kjøpt i Italia, og min usedvanlig kule 70-talls jakke fra Fretex. Det har gått med bøker, votter, skjerf og luer, og en gang spiste han deler av selen på sin egen kropp.

Mine eneste og til dels dyre vintersko bærer preg av at jeg er blodhundeier og gir meg en uteliggerlook ved bruk.

Etter å ha vært tyggefri i over et halvt år, tok han forleden igjen ved å spise en pute og en saueskinnsjakke.

Som eier vet man jo at hunder kan dø av slikt, og i slike tilfeller følger jeg nøye med på avføringen i frykt for at det skal stoppe opp. Jeg har lært følgende: det tar 48 timer før objektet er ute av systemet igjen, og det kommer ut like helt.  Min teori er at blodhundens fordøyelsessystem kun består av et rett rør fra front til ende.

Det mest skremmende funnet er forskjærskniven.  Tanken på hva dette kunne ha medført av gufne opplevelser, er utenkelige, og kniven er nå en daglig påminnelse over hvor galt det kan gå hvis vi går bort fra våre påpasselige rutiner om å fjerne fristende objekter når vi forlater hjemmet.

3 kommentar

  1. Imponerende bilder! Tygging er jo rett og sett en veldig vanlig hobby for mange hunder. Omtrent som å løse kryssord/Sudoku for oss. 😉 Jeg er heldig for tiden i at Kaisa er en ganske moderat tygger,derimot er hun en conoisseur av format av naturlige parfymer av typen gåsebæsj…
    [Vet det er irriterende å få råd når man ikke har bedt om det, men jeg kan ikke dy meg: Du nevner diverse stimulans, men ikke hvor mange typer lovlige tyggeting han har tilgjengelig hjemme.]

    • Jeg må innrømme at han stort sett bare har tilgang på vedkubber her hjemme… men skal vurdere en tyggeting i tillegg!

  2. Fantastisk! Er herved blod-fan (haha) av Baron!

Legg igjen en kommentar

