Rain dogs

Baron

Baron

Rett oppi gata fikk jeg øye på en aldrende mann som sto ved postkassa si i den store hagen sin. Bikkja mi og jeg ante fred og ingen fare og spaserte forbi på veien. Baron snuste litt i veikanten inn mot nettinggjerdet. Jeg stoppet opp og lot han snuse ferdig. Da hørte jeg en stemme som ropte:

– Ja, ta med deg bikkja di!

Det var mannen i hagen som ropte. Og han fortsatte:

– Jeg vil ikke ha noe skvetting langs gjerdet!

Jeg ble først helt perpleks.

– Er det sånn du snakker til naboene dine, spurte jeg på en forsøksvis høflig måte.

I mitt hode er det helt normalt at hunder skvetter litt langs en vei, samtidig hadde ikke Baron vært i nærheten av å løfte på bakbeinet. Men, det jeg først og fremst reagerte på, var mannens uvennlige tone.

– Jeg hører ikke hva du sier, men jeg sier det jeg sier! ropte mannen bryskt før han snudde ryggen til og ruslet bort til et av epletrærne sine.

Jeg ble stående å se hardt etter han. Jeg fikk ikke fram et ord. Litt lenger borti veien ropte jeg:

– Dust!

I etterkant av slike episoder, kverner tankene rundt og rundt i hodet. Denne gangen endte jeg fornøyd opp med følgende konklusjon: Denne mannen liker ikke Tom Waits!

Albumcover

Albumcover

Hvis ikke bikkjer hadde fått lov til å pisse her og der langs en vei (gjerde eller ikke gjerde), så er jeg overbevist om at metaforen rain dog aldri ville sett dagens lys – og da hadde heller aldri Tom Waits’ fabelaktige Rain Dogs blitt den samme (eller blitt til i det hele tatt?) Metaforen har sitt utspring i det faktum at bikkjene har markører langs veien de går. Piss er en viktig slik markør. Og en rain dog er i konkret forstand en bikkje som ikke finner veien hjem fordi markørene er skylt vekk med regnet. I overført betydning synger Waits om de iblant oss som på en eller annen måte har havna i samme situasjon:

Inside a broken clock / Splashing the wine / With all the Rain Dogs

Og mot slutten av låta:

Oh, how we danced and you / Whispered to me / You’ll never be going back home

Nei, man kan virkelig ikke like Tom Waits og samtidig være veldig stressa på hvor bikkjer pisser, langs en vei, når det er pisset som er selve redningen, både i konkret og overført betydning!

Legg igjen en kommentar

